04 martie 2015

România poate deveni un pol energetic în estul europei

 
SECTORUL ENERGETIC - CONTEXT EUROPEAN

Ca răspuns la situația geopolitică actuală și la dependența UE în materie de importuri, Comisia pledează pentru o nouă strategie europeană de securitate energetică. Diversificarea surselor de aprovizionare externe, modernizarea infrastructurii energetice, finalizarea pieței interne de energie a UE și realizarea de economii de energie sunt printre principalele sale puncte. Prin urmare, una din provocările majore pentru Uniunea Europeană, la momentul actual, se referă la modul în care se poate asigura securitatea energetică cu energie competitivă şi „curată”, ţinând cont de limitarea schimbărilor climatice, escaladarea cererii globale de energie şi de viitorul nesigur al accesului la resursele energetice.

Viziunea politicii energetice europene de astăzi corespunde conceptului de dezvoltare durabilă şi se referă la următoarele aspecte importante:
      accesul consumatorilor la sursele de energie la preţuri accesibile şi stabile,
      dezvoltarea durabilă a producţiei, transportului şi consumului de energie,
      siguranţa în aprovizionarea cu energie,
      reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.

UE elaborează o politică energetică ambiţioasă, care acoperă toate sursele de energie, de la combustibili fosili (ţiţei, gaz şi cărbune) până la energia nucleară şi cea regenerabilă (solară, eoliană, geotermală, hidroelectrică etc.), în încercarea de a declanşa o nouă revoluţie industrială, care să ducă la o economie cu consum redus de energie şi limitarea schimbărilor climatice asigurând că energia pe care o consumăm va fi mai curată, mai sigură, mai competitivă şi durabilă.

În contextul instituirii şi al funcţionării pieţei interne şi din perspectiva necesităţii de protecţie şi conservare a mediului înconjurător, politica energetică a UE urmăreşte:
      asigurarea siguranţei aprovizionării cu energie în Uniune,
      asigurarea funcţionării pieţelor de energie în condiţii de competitivitate,
      promovarea eficienţei energetice şi a economiei de energie,
      dezvoltarea surselor regenerabile de energie,
      reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră,
      promovarea interconectării reţelelor energetice.
      Pachetul „Energie – Schimbări Climatice”, stabileşte pentru UE o serie de obiective pentru anul 2020, cunoscute sub denumirea de „obiectivele 20-20-20”, şi anume:
      reducere a emisiilor de GES la nivelul UE cu cel puţin 20% faţă de nivelul anului 1990;
      creşterea cu 20% a ponderii surselor de energie regenerabilă (SRE) în totalul consumului energetic al UE, precum şi o ţintă de 10% biocarburanţi în consumul de energie pentru transporturi;
      o reducere cu 20% a consumului de energie primară, care să se realizeze prin îmbunătăţirea eficienţei energetice, faţă de nivelul la care ar fi ajuns consumul în lipsa acestor măsuri.

Pentru a găsi soluții pentru problemele energetice și climatice ale Europei și pentru a garanta aprovizionarea cu energie furnizată la prețuri accesibile și în condiții de securitate a gospodăriilor și a întreprinderilor, Uniunea Europeană are nevoie de o piață internă a energiei care să fie competitivă, integrată și fluidă, și care să ofere un pilon de bază solid pentru a asigura direcționarea electricității și a gazului acolo unde este necesar. Obținerea integrării depline a rețelelor și sistemelor energetice ale Europei și continuarea deschiderii piețelor de energie sunt esențiale pentru realizarea tranziției către o economie cu emisii reduse de dioxid de carbon și menținerea aprovizionării în condiții de securitate și la cel mai scăzut cost posibil.

Necesitate atingerii țintelor stabilite la nivel european privind:
      finalizarea pieței interne de energie,
      conectarea tuturor statelor membre la rețelele europene de energie,
      îndeplinirea agendei Europa 2020,
      transformarea sectorului energetic în perspectiva anului 2050 – obținerea de energie la costuri reduse pentru toți consumatorii, au determinat Comisia Europeană la propunerea unui plan de acțiune care să ducă la finalizarea cu succes a celei mai apropiate ținte propuse și anume finalizarea pieței interne de energie.

 Planul de acțiune vizează patru direcții principale de acțiune : 

1.   Implementarea legislației europene: transpunerea integrală și implementarea prevederilor celui de-al Treilea Pachet Legislativ, definirea conceptului de  consumator vulnerabil, aplicarea riguroasă a regulilor de piață și concurență, întărirea eficienței inițiativelor regionale, revizuirea liniilor directoare privind ajutorul de stat pentru protecția mediului;

2.   Întărirea capacității consumatorilor de a participa la piață: eforturi susținute pentru implicarea, informarea și motivarea consumatorilor, inclusiv prin implementarea prevederilor directivei de eficiență energetică, monitorizarea pieței cu amănuntul, stabilirea de linii directoare și bune practici privind instrumentele de comparare a prețurilor, facturare clară și transparentă, sprijinirea consumatorilor vulnerabili, asistență dedicată consumatorilor vulnerabili pentru formularea unor opțiuni de schimbare a furnizorului  în cunoștință de cauză și sprijinirea acestora prin măsuri sociale pentru a putea face față cerințelor pieței concurențiale de energie;

3.   Realizarea unui sistem energetic european: adoptarea și implementarea codurilor de rețea, adoptarea Pachetului Infrastructură, adoptarea primei liste a proiectelor de infrastructură de interes european, introducerea rețelelor inteligente, adoptarea de măsuri de eficiență energetică etc.

4.   Limitarea  intervențiilor statului pentru asigurarea îndeplinirii țintelor propuse: eliminarea prețurilor  reglementate cu luarea în considerare a obligațiilor de serviciu universal și a măsurilor de protejare a consumatorilor vulnerabili, evaluarea modului de răspuns al sectorului de producere de energie electrică la acoperirea cererii, adoptarea de recomandări privind schemele suport pentru regenerabile, înființarea grupului european pentru coordonarea sectorului energiei electrice.
Aprovizionarea cu energie este una dintre principalele provocări cu care se confruntă Europa astăzi. Perspectiva creșterii acute a prețurilor și dependenta tot mai mare de importul de energie pun sub semnul întrebării securitatea aprovizionării cu energie si pun în pericol întreaga economie. In paralel, trebuie luate decizii importante pentru a reduce drastic emisiile și pentru a combate schimbările climatice. În anii următori va trebui investit masiv în infrastructura energetică europeană, pentru a o adapta la nevoile noastre viitoare.
 
UNIUNEA EUROPEANĂ - PERSPECTIVE

Planul Poloniei pentru o Uniune Energetică Europeană
În luna aprilie a anului trecut, în contextul situaţiei din Ucraina şi al relaţiilor UE-Rusia precum şi în vederea gestionării provocărilor cauzate de dependenţa energetică a statelor membre UE faţă de gazele ruseşti, delegaţia poloneză la UE a distribuit un non-paper referitor la o foaie de parcurs pentru o Uniune Energetică Europeană. Documentul subliniază că toate măsurile propuse de partea Poloniei pot fi implementate în cadrul actualelor Tratate. Plecând de la exemplul uniunii bancare a UE dar şi al EURATOM, ca şi mecanisme europene, premierul polonez consideră ca este necesar ca la nivelul UE să existe un organism comun însărcinat cu negocierea si achiziţionarea de energie. Un asemenea organism ar contra balansa poziţia de monopol a Rusiei. Pe termen lung, UE trebuie să spargă monopolul rusesc asupra gazelor naturale şi să restaureze o piaţă liberă concurenţială. Sunt propuşi practic şase piloni fundamentali: infrastructură, mecanisme de solidaritate, consolidarea puterii de negociere a statelor membre şi a UE faţă de terţi, dezvoltarea surselor de energie indigene în UE, diversificarea surselor de energie (în special de petrol şi gaze naturale) şi consolidarea comunităţii Energetice.

1.   Dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii pentru a sprijini diversificarea energetică prin:

      Acordarea de prioritate proiectelor energetice din zonele (ţările) cele mai vulnerabile faţă de sistarea furnizării de către furnizori externi;
      Sporirea procentului de co-finanţare a unor asemenea proiecte până la maximul posibil la nivelul UE – 75%;
      Sporirea cotei de finanţare alocate proiectelor energetice prin cadrul financiar pentru perioada 2014-2020;
      Necesitatea introducerii sectorului petrolier in politicile de ajutor financiar;
      Pregătirea cadrului de finanţare pentru Proiecte Energetice în Interes Comun (PECI – Projects of Energy in Common Interest). Identificarea unei liste prioritare de PCI, poate reprezenta un impuls politic important (care să fie transmis la cel mai înalt nivel), pentru promotorii de proiecte şi părţile interesate din domeniu. Este importantă şi prioritatea acordată finanţării PCI din Europa Centrală şi de S-E (vulnerabilă şi cu risc mare de a fi afectată de întreruperea aprovizionării), prin instrumentul CEF (Connecting Europe Facility) şi creşterea ratei de co-finanţare europeană până la 75%. Finanţarea proiectelor din sectorul petrolier (infrastructură, capacităţi de stocare şi tehnologii noi de rafinare), fie prin modificarea regulamentului CEF (care nu permite finanţarea acestui sector), fie prin alte programe europene, precum Horizon 2020;
      Accelerarea implementării Proiectelor de Interes Comun (PCI). În 2015, cu ocazia revizuirii listei PCI va trebui pus accentul pe necesitatea dezvoltării facilităţilor de depozitare a gazelor naturale şi produselor petroliere.

2.   Implementarea mecanismelor UE de solidaritate privind siguranţa aprovizionării cu energie în situaţii de criză (pilonul II) prin:
      Regulamentul 994/2010 privind securitatea aprovizionării cu gaze naturale reprezintă un instrument bun pentru gestionarea unor situaţii de criză, aceasta impunând obligaţii statelor membre de a elabora evaluări de risc şi planuri naţionale de acţiune preventivă şi de urgenţă. Statele membre, în mod voluntar,  pot extinde aceste planuri la nivel regional;
      Capacitatea de reacţie a UE la situaţii de criză ar putea fi îmbunătăţită prin realizarea unor evaluări de risc şi planuri de acţiune preventivă şi de urgenţă la nivelul UE;
      Polonia doreşte o impulsionare politică a demarării acestor planuri la nivel UE întrucât Regulamentul 994/2010 nu prevede decât obligaţia pentru Comisia Europeană de a analiza fezabilitatea elaborării acestora la nivel european;
      În cazul unei crize a aprovizionării cu energie – via UA – aproximativ 12-15 state membre vor fie afectate în mod negativ, motiv pentru care se impune crearea unui mecanism de solidaritate la nivel european;
      Pe durata negocierilor regulamentului, statele membre ale UE din Vestul Europei au manifestat reticenţă faţă de includerea unor obligaţii clare referitoare la elaborarea unor planuri de acţiune la nivelul UE, întrucât ar impune acestora obligaţii de conformare suplimentare, în condiţiile în care doar statele din Centrul şi Estul Europei ar fi cel mai rău afectate în cazul unei crize de aprovizionare;
      Capacitatea de import a Polonia va creşte, în următorii 4 ani, la aproximativ 38bcm/an (de trei ori consumul intern anual al PL), în condiţiile în care au fost realizate în ultimii ani investiţii majore în proiecte de infrastructură.

3.   Consolidarea puterii de negociere a statelor membre şi a UE faţă de furnizorii externi (pilonul III) prin:
      Eliminarea clauzelor secrete din contractele bilaterale cu Rusia;
      Redactarea unui contract cadru la nivelul statelor membre UE;
      Participarea activă a Comisiei Europene la negocieri;
      Abordarea comună (EU template) a acordurilor interguvernamentale (IGA) în domeniul energiei şi participarea obligatorie a COM în toate etapele de negociere a unui IGA pentru minimalizarea efectelor acestora asupra nonconformităţii cu legislaţia europeană. Este important, în acest sens, să fie avută în vedere stabilirea unei liste cu clauze abuzive care nu ar mai trebui să se regăsească în IGAs. Pentru PL o clauză importantă este şi cea referitoare la punctele de livrare a gazelor (market delivery points), acestea ar trebui să fie stabilite la graniţa UE şi nu în interiorul UE;
      Crearea unui mecanism de agregare a cererii la nivelul UE/regional pentru importul de gaze naturale, COM fiind invitată să analizeze modul de concretizare a unui asemenea mecanism. Propune spre analiză 2 opţiuni de implementare a acestui mecanism – crearea unei agenţii responsabile pentru agrearea cererii (top-down approach, după modelul agenţiei Euratom) sau crearea unei entităţi comerciale (bottom-up approach).

4.   Dezvoltarea surselor de energie din interiorul UE (pilonul IV) prin:
      Explorarea şi exploatarea surselor existente de energie, mai ales a zăcămintelor de cărbune şi a gazelor de şist, in condiţiile respectării normelor şi standardelor existente la nivelul UE;
      Exploatarea surselor de energie existente va stimula economia ţărilor UE;
      La nivel UE cărbunele trebuie privit ca o resursă cu potenţial de a asigura independenţă energetică.

5.   Identificarea de noi surse de alimentare cu energie (pilonul V) prin:
      Dezvoltarea infrastructurii energetice europene va facilita accesul furnizorilor externi la piaţa europeană;
      Trebuie căutate noi rute de alimentare în principa cu gaze naturale şi petrol;
      Trebuie întărită cooperarea cu Statele Unite şi Canada în vederea importului din aceste ţări în Europa de gaze naturale lichefiate (LNG). Australia poate fi un alt partener important pentru UE;
      Continuarea lucrărilor la Coridorul Sudic al Gazelor, întărirea cooperării cu noi furnizori din zona Mării Caspice şi a Mediteranei (state precum Azerbaidjan, Turkmenistan, Israel sau Irak).

6.   Consolidarea Comunităţii Energetice (pilonul VI) prin:
      Întărirea rolului instituţional;
      Îndreptarea atenţiei asupra Ucrainei şi Moldovei şi acordarea de asistenţă şi sprijin pentru ca aceste două ţări să implementeze şi să aplice la nivel naţional legislaţia europeană în domeniul energetic;
      Realizarea proiectelor de conectare a ţărilor membre în Comunitatea Energetică, dar şi a Ucrainei şi Moldovei, cu piaţa internă UE;
      Crearea şi promovarea unei strategii privitoare la dezvoltarea surselor de energie din interiorul UE şi creşterea eficienţei;
      Crearea unui sistem eficient de avertizare rapidă în Ucraina în caz de sistare a furnizării gazelor naturale.

În conturarea Uniunii Energetice, Comisia va porni de la cele 3 obiective-cheie ale politicii energetice europene:
1.   securitatea aprovizionării,
2.   sustenabilitate,
3.   competitivitate,
Precum şi de la cele 5 dimensiuni:
1.   securitate,  solidaritate şi încredere;
2.   dezvoltarea unei piețe interne a energiei integrate și competitive;
3.   moderarea cererii de energie/eficienţă energetică;
4.   reducerea emisiilor de carbon / decarbonizarea mix-ului energetic al UE;
5.   cercetare şi inovaţie – dezvoltarea de tehnologii în domeniul energetic.

Aprovizionarea cu energie este una dintre principalele provocări cu care se confruntă Europa astăzi. Perspectiva creșterii acute a prețurilor și dependența tot mai mare de importul de energie pun sub semnul întrebării securitatea aprovizionării cu energie și pun în pericol întreaga economie. În paralel, trebuie luate decizii importante pentru a reduce drastic emisiile și pentru a combate schimbările climatice. În anii următori va trebui investit masiv în infrastructura energetică europeană, pentru a o adapta la nevoile noastre viitoare. In acest context, obiectivele majore ale politicii energetice UE sunt siguranţa aprovizionării cu energie, creşterea competitivităţii pieţei interne şi promovarea energiei durabile.

ROMÂNIA – CONTEXTUL ENERGETIC ACTUAL

ENERGIE ELECTRICĂ
Potrivit situației până în anul 2012 prezentată de Eurostat, România se afla pe locul al treilea într-un clasament al independenței energetice procentuale în Uniunea Europeană, după Danemarca și Estonia.  În România, prețul energiei electrice pentru populație este reglementat, ceea ce a determinat menținerea unui nivel redus comparativ cu alte state europene. Astfel, în 2013, România se situa printre statele cu cele mai scăzute prețuri la energia pentru consumatorii casnici, aflându-se pe locul 8 cu 0,128 euro/kWh, la polul opus cu cele mai mari prețuri aflându-se Danemarca cu 0,294 euro/kWh și Germania cu 0,292 euro/kWh. În anul 2014, volumul de energie exportată de România, echivalentul a 15% din producție, a înregistrat cel mai mare nivel din ultimii zece ani, fiind impulsionat atât de un preț mai mic față de media europeană, cât și de o serie de circumstanțe externe, potrivit datelor Transelectrica. Valoarea energiei exportate anul trecut se ridica la 355 milioane de euro. Exporturile de electricitate au ajuns anul trecut la 9.936 GWh, depășind de două ori nivelul din 2013. Potrivit Transelectrica, excedentul de producție a condus la scăderea prețurilor energiei, făcând-o mai competitivă pe piețele din țările vecine. Energia exportata de Romania ajunge cu predilectie in Serbia, Ungaria si Bulgaria. Producția de energie a României a fost anul trecut de 64.752 GWh, în timp ce consumul s-a plasat la 57.627 GWh, potrivit Transelectrica.  Sursele regenerabile de energie din România au un potențial teoretic important. Comparativ cu acesta, potențialul utilizabil al acestor resurse este mult mai mic, din cauza limitărilor tehnologice, eficienței economice și a restricțiilor de mediu. În prezent, România dispune de un excedent de electricitate care poate fi produsă din surse regenerabile. În acelaşi timp, biocombustibilii pentru transporturi înregistrează un deficit care este acoperit prin importuri. În condițiile concrete din România, în balanța energetică se iau în considerare următoarele tipuri de surse regenerabile de energie: energia eoliană, energia solară, hidroenergia (centrale hidroelectrice cu o putere instalata mai mică sau egală cu 10 MW, respectiv centrale hidro cu o putere instalată mai mare de 10 MW), biomasa și energia geotermală. România s-a angajat față de UE să îndeplinească ca obiectiv naţional pentru anul 2020, o pondere a energiei din surse regenerabile în consumul final brut de energie de 24%. Directiva europeană a asociat acestui obiectiv un traseu: 19,04% pentru anii 2011-2012; 19,66% pentru anii 2013-2014; 20,59% pentru anii 2015-2016 şi 21,83% pentru anii 2017-2018. Țara noastră a raportat deja îndeplinirea și depășirea obiectivului stabilit.

GAZE NATURALE
România este țara cu cea mai mică dependență de gaze naturale din import. Poziția geostrategică favorabilă, recent descoperitele resurse din Marea Neagră precum și potențialul viitor creat de gazele de șist, arată că România ar putea juca în mod evident un rol definitoriu în regiune. România a importat, în 2014, o cantitate de gaze naturale utilizabile de 447.400 tone echivalent petrol (tep), cu 61,5% (714.100 tep) mai mică faţă de cantitatea raportată în 2013, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică. În acest context infrastructura de transport gaze naturale devine probabil factorul cel mai important, iar România trebuie să dezvolte - în cel mai scurt timp posibil - culoare de transport gaze naturale care să asigure atât gradul necesar de interconectivitate la nivel european cât și potențial suficient de transport gaze naturale pentru valorificarea resurselor pe piața autohtonă și pe cea regională. Prin asigurarea legăturii între surse diferite de aprovizionare cu gaze naturale și piața europeană, proiectele investiţionale menţionate contribuie la realizarea dezideratelor Uniunii Europene, principalele beneficii ale realizării acestora putând fi sintetizate astfel:
      Integrarea pieței de gaze și interoperabilitatea sistemelor de transport gaze din regiune;
      Convergența prețului gazelor în regiune;
      Eliminarea congestiei în transportul gazelor naturale pe direcția Bulgaria –România - Ungaria
      Creșterea flexibilității sistemului european de transport gaze prin realizarea de intreconectări în flux bidirecțional;
      Prin interconectarea coridorului  BULGARIA – ROMÂNIA – UNGARIA – AUSTRIA cu Marea Neagră se va deschide practic accesul Uniunii Europene spre o nouă sursă de gaze naturale;
      Creșterea concurenței pe piața europeană de gaze prin diversificarea surselor, a traseelor de transport și a companiilor active în această regiune;
      Creșterea securității aprovizionarii cu gaze naturale;
      Reducerea gradului de dependență de importul de gaze naturale din Rusia.

ROMANIA – PERSPECTIVE

În prezent, orice discuţie despre asigurarea securităţii energetice a României ar trebui să plece de la o realitate simplă, şi anume: rezervele de resurse energetice naţionale se reduc continuu, iar Rusia reprezintă principala sursă de acoperire a deficitului energetic al ţării noastre. Se conturează următoarele oportunităţi pentru dezvoltarea energetică a României:
      România are o poziţie geografică favorabilă pentru a participa activ la dezvoltarea proiectelor de magistrale paneuropene de petrol şi gaze naturale;
      Existenţa pieţelor fizice şi financiare de energie, precum şi accesul la pieţe regionale de energie electrică şi gaze naturale cu oportunităţi de realizare a serviciilor de sistem la nivel regional;
      Climatul investiţional este atractiv atât pentru investitorii străini, cât şi autohtoni, inclusiv în procesul de privatizare a diferitelor companii aflate în prezent în proprietatea statului;
      Se înregistrează creşterea încrederii în funcţionarea pieţei de capital din România, ceea ce permite listarea cu succes la Bursă a companiilor energetice;
      Liberalizarea totală a pieţelor de energie şi gaze naturale;
      Crearea de oportunităţi crescute de investiţii în domeniul eficienţei energetice şi al resurselor energetice regenerabile neutilizate;
      Accesarea Fondurilor structurale ale UE pentru proiecte în domeniul energiei;
      Existenţa unui important sector hidroenergetic capabil să furnizeze volumul necesar de servicii tehnologice de sistem;
      Experienţa îndelungată şi existenţa unor infrastructure importante pentru exploatarea resurselor energetice primare interne bazate pe cărbune şi uraniu;
      Depistarea unor noi perimetre cu rezerve considerabile de lignit şi de uraniu.
În perspectivă, opţiunile ţării noastre de a-şi asigura securitatea energetică ar putea fi următoarele:
1.   Acoperirea necesarului din resurse proprii;
2.   Acorduri directe cu Rusia;
3.   Acorduri indirecte cu Rusia, prin intermediul UE;
4.   Acorduri cu alte state bogate în resurse din Orient.
Integrarea în reţelele energetice ale Uniunii Europene oferă o perspectivă clară energeticii din România şi de aceea, sunt necesare o serie de noi măsuri care să vizeze:
      Investiţii majore în retehnologizare, eliminarea ineficienţelor din sistemul energetic şi îndeplinirea angajamentelor faţă de UE care vor ajunge la scadenţă;
      Valorificarea avantajelor ce derivă din sistemul de energie electrică şi cel de gaze;
      Vânzarea competitivă a activelor sau produselor statului din domeniul energiei;
      Implicarea mai activă în proiectele energetice care favorizează ţara noastră;
      Dezvoltarea corelată a proiectelor energetice din perspectiva capacităților de producere, inclusiv mixul energetic, și a infrastructurii de transport, în strânsă legătură cu evoluția consumului la nivel național, cu închiderea capacităților a căror durată de viață a fost depășită (sau înlocuirea acestora) și cu evoluția capacităților de interconexiune și posibilitățile reale de export/import;
      Accelerarea reformei instituţionale;
      Evaluarea instrumentelor financiare existente la nivelul statelor membre și implementarea celor adecvate pieței de nergie electrică din Romania;
      Întărirea capacităților de interconexiune cu statele învecinate.

În concluzie, mutarea accentului relaţiilor dintre UE şi Federaţia Rusă de la ciocnirile politico-propagandistice, la cooperarea economică, la un parteneriat strategic şi energetic solid poate fi scenariul următorului deceniu în spaţiul geopolitic din care face parte şi România. Aplicarea acestui scenariu ar reprezenta o şansă clară pentru dezvoltarea durabilă a ţării şi pentru programul energeticii. Totodată, trebuie să luăm în calcul faptul că România trebuie să divesifice  sursele de aprovizionare cu gaze naturale, să încerce să devina un vector geopolitic important ca urmare a traseelor energetice ce străbat  zona extinsă a Mării Negre, urmărind crearea unui sistem de interconectare  ce ar duce la un sprijin reciproc a distribuţiei resurselor între statele membre, întrucât cea mai bună modalitate de a obţine independenţa energetică este prin constituirea unei interdependenţe energetice europene. Strategia Energetică 2015 - 2035 trebuie să fie un instrument activ care să plaseze România în rândul țărilor puternice, dar atractive pentru investitori, un instrument care sa asigure stabilitatea și predictibilitatea domeniului energetic pe termen mediu și lung.

Principalele obiective vizate ar trebui să se refere la:
      Atragerea de noi investiții în sectorul energetic, prin asigurarea existenței unei piețe stabile, previzibile și transparente, prin strategii și politici publice și înlăturarea unor potențiale bariere în atragerea investitorilor;
      Desfășurarea de operațiuni de explorare în vederea descoperirii de noi zăcăminte de țiței și de gaze, atât convenţionale, cât şi neconvenţionale;
      Stabilirea unui plan bine definit de dezvoltare a infrastructurii de transport gaze pentru perioada următoare;
      Implementarea unui sistem competitiv pe teritoriul UE privind producerea energiei electrice din surse regenerabile cu scopul de a dezvolta pieţele naționale, ca urmare a faptului că din potenţialul energetic economic total al surselor regenerabile al României, biomasa deţine mai mult de 50%;
      Punerea în operare de capacități energetice noi, competitive și cu utilizare de tehnologii curate, care să acopere deficitul de capacitate apreciat că va apărea după 2015;
      Continuarea planurilor de dezvoltare a capacităților nucleare de producere a energiei electrice, de modernizare a grupurilor hidroenergetice, de reabilitare a grupurilor termoenergetice;
      Având în vedere volatilitatea producției de energie electrică a capacităților de producție a E-SRE, creșterea responsabilității asigurării serviciilor de sistem și a creării dezechilibrelor printr-o mai bună reglementare.

SCURTĂ CONCLUZIE

România este, momentan, cel mai mare producător de gaze din Europa Centrală şi de Est, potrivit unui document arătat recent investitorilor americani. În pofida dependenţei Europei de petrolul şi gazul rusesc, România este singura ţară din sud-estul Europei care are şanse reale să devină independentă, anul trecut producţia proprie acoperind peste 85% din consumul intern de gaze. Securitatea energetică a României poate fi asigurată, în următorii ani, din necesarul de producţie internă, prin urmare există şanse reale ca ţara noastră să devină al doilea stat independent energetic din Europa, după Danemarca. Dezvoltarea sectorului energetic înseamnă crearea de noi locuri de muncă, colectarea mai multor taxe suplimentare la bugetul de stat şi preţuri cât mai bune pentru consumatori. Consolidarea securității energetice este în interesul nostru al tuturor, atât al României, cât al tuturor statelor membre UE. Pentru aceasta este nevoie de: încheierea unor parteneriate puternice și stabile pe termen lung cu furnizori importanți, îmbunătățirea infrastructurii, creșterea utilizării raționale a energiei, exploatarea eficientă a resurselor energetice care ne aparțin, elaborarea planurilor de urgență și crearea de mecanisme de siguranță pentru a face față mai ușor riscurilor legate de siguranța aprovizionării (creșterea stocurilor de gaze, scăderea cererii de gaz prin utilizarea combustibililor de substituție (în special pentru încălzire), dezvoltarea infrastructurilor de urgență, ca de exemplu, completarea posibilităților de flux invers și punerea în comun a unei părți a stocurilor de securitate existente), utilizarea sporită a surselor de energie regenerabile și producția durabilă de combustibili fosili, încheierea și negocierea acordurilor interguvernamentale avute în vedere cu țări terțe care ar putea avea un impact asupra securității aprovizionării regionale, îmbunătățirea eficienței energetice. 


05 ianuarie 2015

Interviu acordat Focus-Energetic.ro

Consumatorii protejați de ANRE

Marius VladuÎntr-un interviu acordat Focus-Energetic.ro, Marius Vladu (foto), directorul de comunicare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), a explicat cum sunt protejate drepturile consumatorilor, în special cei casnici, care sunt provocările cu care se confruntă ANRE, precum şi soluţiile pe care le preconizează specialiştii instituției. De exemplu, în prezent se lucrează la simplificarea facturilor, care vor avea un format unic la nivel național, astfel încât acestea să conțină toate informațiile, dar şi să fie ușor de înțeles de către clienți. Pe de altă parte, producătorii vor trebui să tranzacţioneze pe burse, în 2015, 45% din producţia internă de gaze naturale. De asemenea, începând cu Anul Nou, participanții la piață trebuie să raporteze detaliile contractelor angro, atât în ceea ce privește furnizarea de energie electrică și de gaze naturale, cât și transportul acestora.
- Cum stăm cu întreruperile în furnizarea energiei electrice şi gazelor naturale?
- ANRE monitorizează constant continuitatea în alimentarea cu energie electrică şi gaze naturale, iar, în acest sens, există chiar indicatori de performanță pentru asigurarea serviciilor de distribuție. Indicatorii de performanţă asigură o cuantificare a calităţii serviciului de distribuţie prestat şi se referă la continuitatea în alimentare, calitatea tehnică, precum și la calitatea comercială a serviciului. Toţi aceşti indicatori de performanță, precum și obligaţiile ce revin operatorilor în relaţiile cu consumatorii sunt definite în reglementări speciale, așa-numitele standarde de performanță pentru serviciul de distribuție.
În domeniul energiei electrice, ANRE monitorizează doi indicatori – indicele privind frecvenţa medie a întreruperilor în reţea (SAIFI) și indicele privind durata medie a întreruperilor în reţea (SAIDI). Monitorizarea se face pentru fiecare nivel de tensiune, separat pentru mediul urban şi rural. Sigur, întreruperile şi, în consecinţă, indicatorii menționați sunt clasificaţi în mai multe categorii: întreruperi planificate, întreruperi neplanificate cauzate de forţa majoră, întreruperi neplanificate cauzate de utilizatori, alte întreruperi neplanificate (din cauza operatorului de distribuție).
În anul 2013, potrivit datelor analizate, valorile agregate pentru întreruperi neplanificate în mediul urban au fost relativ omogene, cu o valoare minimă de 1,6 întreruperi/an pentru Electrica Transilvania Nord şi o valoare maximă de 4,4 întreruperi/an pentru E.ON Moldova, ceea ce conduce la o valoare medie pe ţară de 3,2 întreruperi/an. Valorile agregate în privinţa duratei întreruperilor neplanificate în mediul urban sunt  între circa 100 şi 290 minute/an, cu o valoare minimă de 107 minute/an la Enel Dobrogea și de 109 minute/an la Enel Banat şi cu o valoare maximă de 283 minute/an la Electrica Transilvania Sud. Valoarea medie pe ţară a fost, în 2013, de 205 minute/an.
De asemenea, indicatorii de continuitate pentru întreruperile neplanificate au avut valori medii pe ţară mai mici, adică a crescut calitatea serviciului de distribuţie. SAIFI neplanificat s-a redus ca valoare medie pe ţară, de la 3,9 întreruperi/an în anul 2012, la 3,2 întreruperi/an în anul 2013. La nivel de operatori de distribuție, SAIDI a crescut la Electrica Transilvania Nord ( + 17 min/an), dar s-a redus la CEZ Oltenia (- 96 min/an), E.ON Moldova ( – 2 min/an), Electrica Muntenia Nord (- 173 min/an), Electrica Transilvania Sud ( – 31 min/an), Enel Banat ( – 39 min/an), Enel Dobrogea ( – 37 min/an), Enel Muntenia ( – 127 min/an). Pe ansamblul ţării, datele arată că SAIDI neplanificat a scăzut de la 271 min/an în anul 2012, la 205 min/an în anul 2013.
În ceea ce privește mediul rural, valorile agregate pentru numărul întreruperilor neplanificate variază mai puţin de la un operator de distribuție la altul, de la o valoare minimă 4 întreruperi pe an pentru Electrica Muntenia Nord, la o valoare maximă de 9 întreruperi pe an pentru Enel Banat şi o valoare medie pe ţară de 6,7 întreruperi pe an.
Valorile de ansamblu pentru durata întreruperilor neplanificate în mediul rural variază și ele de la un operator de distribuție la altul, o valoare minimă, de 317 min/an, pentru Enel Muntenia, respectiv o valoare maximă de 936 min/an pentru CEZ Oltenia şi o valoare medie pe ţară de 694 min/an. Valorile pentru Enel Dobrogea sunt de 421 min/an, pentru Enel Banat – 483 min/an şi Electrica Muntenia Nord – de 669 min/an, sub valoarea medie pe ţară.
De altfel, concluziile analizei sunt detaliate în raportul anual privind realizarea indicatorilor de performanță pentru anul 2013 (publicat la pagina de internet a ANRE), în care se găsesc prezentate și date comparative cu anii trecuți, comparații care merg, în unele cazuri, până în anul 2008.
- Cum stăm cu numărul reclamaţiilor privind ȋntreruperile energiei electrice/gazelor naturale?
- Numărul de reclamaţii privind ȋntreruperea energiei electrice înregistrate la ANRE în decembrie 2014 este de 228, dintre care 98% se referă la ȋntreruperi neplanificate și 2% la înregruperile planificate. În anul 2013, numărul reclamațiilor a fost de 198, iar 99% dintre acestea s-au referit la ȋntreruperi neplanificate și 1% la înregruperile planificate, iar în 2012 reclamanțiile înregistrate au fost în număr 177 (99% ȋntreruperi neplanificate și 1% planificate). Cauza principală a ȋntreruperilor în alimentarea cu energie electrică a constituit-o defectarea izolaţiei componentelor instalaţiilor electrice de medie și joasă tensiune aflate ȋn gestiunea operatorilor de distribuţie.
În ceea ce privește domeniul gazelor naturale, în anul 2014 au fost înregistrate 11 reclamaţii privind ȋntreruperea furnizării, 90,9% referindu-se la ȋntreruperi neplanificate și 9,09% la ȋntreruperi planificate. În 2013 au fost înregistrate 7 reclamații, 71,42% referindu-se la ȋntreruperi neplanificate și 28,57% la ȋntreruperi planificate, iar, în 2012, au fost înregistrate 9 reclamații, 88,88% referindu-se la ȋntreruperi neplanificate și 11,11% la ȋntreruperi planificate.
Creşterea numărului de reclamaţii primite la ANRE nu înseamnă că distribuitorii şi-au făcut treaba mai rău. Înseamnă şi că atât ANRE, cât şi companiile din domeniu şi-au făcut treaba mai bine, cel puţin în ceea ce priveşte informarea consumatorilor. Când noua echipă a preluat conducerea Autorităţii (n.r. – la sfârşitul anului 2012), mulţi români credeau că Guvernul stabileşte preţurile reglementate la energie electrică şi gaze naturale, că Guvernul este responsabil cu monitorizarea şi controlul acestor domenii, că Guvernul trebuie sesizat de nereguli în sector. Am dus campanii de informare, am modificat şi site-ul propriu (l-am simplificat, l-am făcut mai prietenos cu utilizatorii), am încheiat protocoale cu organizaţii non-guvernamentale de protecţie a consumatorilor, am determinat şi companiile în domeniu să-şi informeze clienţii, astfel că, acum, numărul celor care știu cu ce se ocupă ANRE este mult mai mare. Cred că acesta este unul dintre motivele care au dus la creşterea reclamaţiilor adresate Autorităţii. Totuşi, aceste campanii trebuie să continue, pentru că, din punctul meu de vedere, 200 de reclamaţii reprezintă încă un număr mic faţă de datele privind, de exemplu, întreruperile neplanificate pe care le analizăm.
 - Cum sunt protejate interesele consumatorilor, mai ales populaţia?
 - Pentru a asigura protecţia consumatorilor împotriva unor posibile abuzuri, discriminări sau a lipsei de transparenţă, o contribuţie importantă la asigurarea funcţionării sectorului energetic în condiţii de eficienţă şi siguranţă o reprezintă activitatea de control. Conform atribuţiilor legale, reprezentanţii ANRE fac controale în teritoriu, soluţionează petiţii, dar şi neînţelegeri contractuale.
În primul rând, controalele urmăresc ca lucrările şi serviciile în toate domeniile (producţie, transport, distribuţie, furnizare, înmagazinare, proiectare şi realizare a instalaţiilor şi echipamentelor în domeniile energiei şi gazelor) să fie realizate conform exigenţelor cerute de lege. În plus, în cadrul instituţiei noastre funcționează o structură de specialitate care primeşte şi urmăreşte rezolvarea petiţiilor. Pe de altă parte, specialiştii ANRE urmăresc implementarea legislaţiei emise şi, dacă este cazul sau dacă se consideră necesar, modifică sau completează reglementările emise în aşa fel încât consumatorii să nu aibă de suferit.
De exemplu, în prezent se lucrează la simplificarea facturilor pentru consumatorii casnici şi cei noncasnici pentru care furnizarea energiei electrice este asigurată de către furnizorii de ultima instanță (FUI). Într-o primă etapă s-a explicat fiecare componentă în parte. Acum este necesară asigurarea unui format al facturii care, pe de-o parte, să conțină toate informațiile prevăzute de legislația în vigoare, iar, pe de altă parte, să fie ușor de înțeles de către clienți şi să aibă un format unic la nivel național. De aceea, ANRE a început demersurile pentru introducerea unui model unic de factură. Astfel, ca anexă la noul format al contractelor-cadru de furnizare a energiei electrice aplicabile clienţilor finali ai FUI (contracte cadru care, pentru respectarea prevederilor privind transparenţa decizională, sunt publicate pe site-ul ANRE ca documente de discuție), figurează o propunere referitoare la formatul unic al facturii, forma finală a acesteia şi a contractelor-cadru urmând să fie stabilite după primirea şi analizarea tuturor observațiilor la aceste documente de discuţie.
În același scop de asigurare a tuturor condițiilor pentru înțelegerea elementelor facturii până la aplicarea formatului unic, ANRE a solicitat furnizorilor de ultimă instanță transmiterea de explicaţii ale elementelor facturii de energie electrică. În baza informațiilor primite de la furnizori, ANRE va redacta un material care va conține explicații privind elementele facturilor utilizate de furnizorii de ultima instanță, dar şi furnizorii de ultimă instanţă vor publica informaţiile privind explicarea conţinutului facturii pe site-urile proprii.
 – Dacă unui consumator i se strică calculatorul, frigiderul etc, cum se procedează? Cui şi cum se cer daune?
 - În situaţia în care se înregistrează o abatere faţă de valorile prevăzute în contract ale indicatorilor de performanţă privind continuitatea în alimentare sau calitatea tensiunii (n.r. – dacă se întrerupe «lumina» sau dacă vine «cu noduri»), cu sau fără daune materiale, în termen de maximum 5 zile lucrătoare, consumatorul de energie (fie casnic, fie noncasnic) are dreptul să transmită o cerere de analiză/despăgubire direct părţii considerate a fi produs prejudiciul sau, după caz, furnizorului, cerere pe care acesta din urmă o transmite părţii considerate a fi produs prejudiciul. Altfel, un român, dacă se consideră prejudiciat, va transmite petiţia companiei care îi furnizează electricitatea (cel mai bine se uită pe factură ca să ştie cui trimite documentul, pentru că sunt 8 mari furnizori către populaţie; deşi pot cere oricărui furnizor atestat de ANRE o cotaţie de preţ şi îşi poate schimba furnizorul de ani de zile, românii se pare că preferă furnizorii tradiţionali).
Cererea va fi însoţită de documente justificative din care să rezulte cele reclamate, inclusiv o estimare a prejudiciului provocat. În cazul clienţilor finali noncasnici este necesar să se transmită şi modul în care a acţionat personalul propriu pentru limitarea incidentului reclamat. În cazul în care este necesară analiza la faţa locului, în cel mult 10 zile lucrătoare de la primirea cererii de analiză/despăgubire, cel care reclamă este obligat să efectueze împreună cu cel reclamat şi, după caz, cu furnizorul, analiza la faţa locului a incidentului. Fiecare parte, furnizor, operator de rețea, client final, va pune la dispoziţie celorlalte părţi, gratuit, toate datele legate de incident, care sunt necesare pentru analiză. În cazul în care cel ce reclamă nu este de acord cu modul de soluţionare a cererii de despăgubire, aceasta poate apela la calea medierii, la ANRE sau se poate adresa instanţei judecătoreşti.
 - Există şi alte prevederi referitoare la ”pedepsirea” distribuitorilor?
 - Există. Legea nr. 123/2012 – Legea energiei electrice si gazelor naturale conţine și clauze referitoare la răspunderea disciplinară, civilă, contravenţională sau penală în cazul încălcării prevederilor legale în domeniu. Nerespectarea contractelor-cadru aprobate de ANRE, nerespectarea standardelor de performanţă, întreruperea sau întârzierea nejustificată a alimentării constituie contravenţii, care se sancţionează cu amenzi ce pleacă de la 15.000 lei şi pot ajunge la 100.000 lei.
 – Actorii pieţei de energie se plâng că legislaţia (primară, dar, mai ales, secundară) este foarte stufoasă şi greoaie. De ce?
 - Domeniul reglementării este unul aparte, chiar singular, aş putea spune. Unicitatea lui constă în rolul conferit autorităţii de reglementare, acela de arbitru al sectorului şi pieţelor de energie electrică şi gaze naturale. Rolul autorităţii de reglementare este, în primul rând, acela de garant al asigurării echilibrului între interesele consumatorilor (care doresc să se asigure că le sunt oferite produse şi servicii în condiţii de siguranţă, la preţuri rezonabile) şi ale operatorilor (ce vor să îşi desfăşoare activitatea într-un cadru de reglementare predictibil, care să le permită realizarea investiţiilor asumate si obţinerea unui profit rezonabil.
Sunt multe reglementări, pentru că trebuie armonizată legislaţia secundară cu prevederile legislaţiei primare, dar și cu prevederile regulamentelor europene. De aceea, numai în acest an, ANRE a elaborat şi emis 86 de reglementari şi 157 de ordine aferente sectoarelor gaze naturale, energie electrică şi eficienţă energetică. Noi chiar respectăm legislaţia, inclusiv obligaţia privind transparenţa decizională. De exemplu, nu emitem reglementări de câte ori «ne trece ceva prin cap». Mai întâi venim cu propuneri, apoi urmează o consultare publică (care chiar are loc!; de fapt, orice reglementare, ordin, decizie chiar este supusă consultării publice, fiecare actor de pe piață având, în acest fel, posibilitatea să-şi exprime opinia). După consultarea publică, proiectul programului de reglementări este prezentat Comisiilor de specialitate ale Parlamentului, este apoi discutat în cadrul şedinţelor Comitetului de reglementare al ANRE şi abia apoi aprobat/avizat de către acesta.
Totuşi, trebuie să recunoaştem că, deși au fost înregistrate progrese, unele obiective încă nu au fost atinse, de aceea accentul trebuie pus, în continuare, pe diversificarea aprovizionării cu gaze, pe construirea legăturilor care lipsesc în vederea conectării zonelor izolate, pe dezvoltarea propriilor resurse energetice cu emisii reduse de carbon și pe asigurarea integrării surselor de energie regenerabile într-un mod sigur și fiabil, pe crearea unor platforme de tranzacționare lichide și înlăturarea obstacolelor administrative inutile, pe creșterea investițiilor în rețele inteligente, pe informarea, protecţia  şi responsabilizarea consumatorilor.
 – În aceeaşi idee, la gaze naturale încă nu există toate platformele de tranzacţionare care există la electricitate. De ce?
 - Piaţa de gaze naturale din România este o piaţă funcţională, aflată într-un continuu proces de evoluţie și adaptare, în vederea integrării sale în piaţa unică internă europeană. Din acest motiv, ea este mereu perfectibilă şi, implicit, şi cadrul de reglementare specific va suporta modificări şi completări. Deja, după un prim an de funcționare, operatorii pieţelor centralizate (n.r. – OPCOM şi BRM) au transmis ANRE propuneri privind noi produse şi proceduri de tranzacţionare, venind în întâmpinarea cerinţelor specifice ale participanţilor înscrişi în fiecare dintre aceste pieţe, iar, odată cu dezvoltarea și liberalizarea totală a pieței de gaze, am convingerea că tranzacţiile pe pieţele centralizate din România se va înregistra, de la an la an, o participare din ce în ce mai activă.
În plus, conform legislaţiei în vigoare, care obligă producătorii şi furnizorii la tranzacţionarea pe burse a unei cantităţi de gaze, în urma consultărilor publice, ANRE a emis un ordin prin care, în perioada aprilie-decembrie 2015, s-a introdus obligaţia de tranzacţionare pe pieţele centralizate a unei cantităţi anuale totale de gaze naturale în cuantum de 45% din producția proprie destinată consumului intern în această perioadă. Pentru anul 2016, cuantumul urmează să fie de 40%, pentru anul 2017 – de 30% şi pentru anul 2018 – de 20%. Și furnizorii de gaze vor avea  obligaţia să încheie tranzacţii pe pieţele centralizate pentru o cantitate anuală totală de gaze naturale în cuantum de 25% din cantitatea comercializată pe piaţa concurenţială în perioda martie – decembrie 2015, de 20% în anul 2016, de 15% în anul 2017 şi de 10% în anul 2018, în cazul în care cantitatea de gaze naturale astfel calculată este mai mare de 1.000 MWh.  Respectarea de către producători de gaze naturale sau operatorii economici afiliaţi acestora şi de către furnizorii licentiaţi vizaţi a obligației anuale va fi atent monitorizată de ANRE.
 – Din 2015 intră în vigoare contractele de tip REMIT. Ce înseamnă, ce presupune
 - Pe scurt, conform definiţiei, REMIT este Regulamentul privind abuzul în piață, privind procesul de evaluare și comparare a performanțelor, astfel că toţi operatorii din piaţa angro vor trebui să raporteze anumite date legate de contractele de vânzare/cumpărare de energie electrică. În cadrul Uniunii Europene, piețele angro de energie sunt din ce în ce mai interconectate. Abuzul de piață înfăptuit într-un stat membru influențează adesea atât prețurile angro ale energiei electrice și gazelor naturale, fără a ține seama de frontierele naționale, cât și prețurile cu amănuntul suportate de către consumatori. Există un regulament al UE, 1227/2011, al cărui obiectiv constă tocmai în sporirea integrității și transparenței piețelor angro de energie, prin promovarea unei concurențe deschise și echitabile pe piețe, în beneficiul consumatorilor finali. În prezent, comportamentele care subminează integritatea pieței de energie nu sunt interzise în mod expres pe unele dintre cele mai importante piețe. În vederea protejării consumatorilor finali și pentru a garanta cetățenilor europeni prețuri accesibile la energie, este esențial să se interzică astfel de comportamente!
De altfel, Regulamentul (UE) nr. 1227/2011 solicită Agenției pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare din Domeniul Energiei (ACER) monitorizarea piețelor angro din Uniunea Europeană. Pentru ca ACER să poată fi în măsură să-și îndeplinească sarcina, este necesar să îi fie furnizate, în timp oportun, seturi complete cu informații relevante.
Astfel, persoanele fizice și juridice, care efectuează tranzacţii cu produse energetice angro ce trebuie raportate la ACER, au obligaţia de a se înregistra într-un registru naţional sau european, înainte de a realiza o astfel de tranzacție. Participanții la piață trebuie să raporteze detaliile contractelor angro, atât în ceea ce privește furnizarea de energie electrică și de gaze naturale, cât și transportul acestora.
Recent, pe 17 decembrie, Comisia Europeană a adoptat și publicat Regulamentul (UE) nr. 1348/2014 privind raportarea de date, pentru punerea în aplicare a legislaţiei privind integritatea și transparența pieței angro de energie (REMIT). Prin intrarea în vigoare a acestui Regulament, autoritățile de reglementare și participanții la piață dobândesc un reper temporal bine definit în ceea ce privește calendarul de activități și sarcinile aferente REMIT.
Autoritățile naționale de reglementare sunt responsabile de informarea autorității financiare competente din statul membru și a ACER atunci când au motive întemeiate să suspecteze că, pe piețele angro de energie, se săvârșesc sau s-au săvârșit acte care constituie un abuz de piață și care influențează instrumentele financiare; în acest sens, autoritățile naționale de reglementare pot stabili forme adecvate de cooperare cu autoritatea financiară competentă din statul lor membru. De asemenea, autoritățile naționale de reglementare informează autoritatea națională din domeniul concurenței din statul lor membru, Comisia și ACER atunci când au motive întemeiate să suspecteze că, pe o piață angro de energie, se săvârșesc sau s-au săvârșit acte care pot constitui o încălcare a legislației din domeniul concurenței.
Când ACER suspectează, inclusiv pe baza unor evaluări sau analize inițiale, că s-a comis o încălcare a regulamentului, aceasta are puterea de a solicita uneia sau mai multor autorități naționale de reglementare să furnizeze orice informație legată de presupusa încălcare și de demarare a unei investigații cu privire la presupusa încălcare și de a lua măsurile corespunzătoare pentru a remedia orice încălcare descoperită. Supravegherea eficientă a piețelor angro de energie necesită monitorizarea periodică a detaliilor contractelor, inclusiv ale ordinelor de tranzacționare, precum și a datelor privind capacitatea și utilizarea instalațiilor de producție, înmagazinare, consum sau transport de energie electrică și de gaze naturale.
ACER a dezvoltat un sistem informațional propriu (ARIS), care poate identifica manipulările de piață și potențialul de manipulare transfrontalieră, între piețele de energie electrică și de gaze și, respectiv, între piețele de mărfuri și piețele de instrumente derivate, având asociate politici și standarde operaționale și de securitate bine stabilite. Totodată, autoritățile naționale de reglementare cooperează la nivel regional între ele și cu ACER, în cadrul activității de monitorizare a piețelor angro de energie.

ianuarie 4, 2015