Într-o
epocǎ în care știința și religia nu mai sunt inamicii de altǎdatǎ, teoria
conform căreia o civilizație extraterestrǎ, sau mai multe, ar fi venit pe Terra
în trecutul îndepărtat, a construit edificii megalitice, piramide, aşezǎri
grandioase, a uns Regi, şi a lasat în urmǎ o serie întreagǎ de artefacte
inexplicabile, este unul dintre cele mai fascinante și controversate subiecte
de discuție din zilele noastre. Deși popularizate excesiv de numeroși autori,
mai ales in mediul online, aceste teorii încǎ nu se bazează pe dovezi
arheologice sau științifice solide, dar pot avea o influențǎ asupra modului în
care este perceputǎ istoria civilizației umane.
Ideea
că Pământul ar fi fost vizitat sau chiar colonizat de civilizații extraterestre
nu este nouă. Ea își are rădăcinile în secolului XX, fiind promovată de
Zecharia Sitchin care a scris numeroase cărți în care propunea o explicatie a
originii umane ce implica astronauții antici. Sitchin a atribuit formarea
culturii sumeriene Anunnakilor, pe care i-a descris ca fiind o rasa de ființe
extraterestre de pe o planeta de dincolo de Neptun, numita Nibiru. Cărțile lui
Sitchin s-au vândut în milioane de exemplare în toata lumea și au
fost traduse în peste 25 de limbi. Un alt autor de cărți care susține aceastǎ
teorie, este Erich von Däniken care a scris cartea “Amintiri despre viitor” în
anul 1968. Potrivit acestor teorii, realizările arhitectonice și tehnologice
ale vechilor civilizații, cum ar fi piramidele egiptene, liniile Nazca din Peru
sau complexul de la Göbekli Tepe, nu pot fi explicate prin cunoștințele și
resursele disponibile oamenilor din acele vremuri. Astfel, s-a speculat că
aceste structuri ar fi fost construite cu ajutor extraterestru. Dovezile
invocate se referǎ în general la aspecte cum ar fi:
-
Complexitatea construcțiilor: Se susține și nu putem sǎ nu recunoaștem ca fiind
plauzibilǎ argumentația cum că marile piramide, de exemplu, ar fi prea precise
din punct de vedere al orientării și prea masive pentru a fi construite de
civilizațiile antice, folosind tehnologia primitivă pe care o aveau la
dispoziție
-
Obiecte și artefacte inexplicabile: Anumiți teoreticieni vorbesc despre
existența unor artefacte descoperite în diverse locuri care par să indice
utilizarea unor tehnologii avansate, cum ar fi “mecanismul Antikythera"
sau celebra "baterie" descoperitǎ lângǎ Bagdad.
-
Mituri și legend: Multe culturi antice au mituri despre "zei veniți din
cer" sau despre ființe superioare care au coborât pe Pământ. Susținătorii
teoriei extraterestre interpretează aceste relatări ca fiind mărturii ale unor
vizite ale extratereștrilor. Unii autori sugerează că relatările biblice despre
îngeri sau „fiii lui Dumnezeu” care coboară pe Pământ și interacționează cu
oamenii (de ex. “Geneza 6:1-4”) ar putea fi reinterpretate ca fiind vizite
extraterestre. Eroii antici sunt vǎzuți ca extratereștri ori hibrizii dintre
cele douǎ rase.
Reinterpretarea
textelor sacre este o altǎ metodǎ folositǎ de teoreticienii legăturii cu
civilizațiile extraterestre, sugerând că anumite pasaje ar putea descrie
interacțiuni cu ființe din afara Pământului. Deși aceste interpretări nu sunt
acceptate de teologii tradiționali, ele au stârnit interesul celor care cred în
teoria “astronauților antici”.
Iată
câteva exemple din diferite texte sacre și antice:
-
Carul de foc descris de Ezechiel, susțin adepții teoriei, ar putea fi o navă
spațială. Astfel, miracolul descris în textul religios este transformat într-o
vizită extraterestră, diminuând caracterul divin și spiritual al relatării.
-
Cartea lui Enoh este un text apocrif, care nu a fost inclus în canonul biblic
traditional, descrie îngerii căzuți, numiți „Vigilenți” (sau „Observatori”),
care coboară pe Pământ și învață oamenii diverse cunoștințe, cum ar fi
meșteșugurile și scrierea. Susținătorii teoriei consideră că acești „îngeri
căzuți” ar putea fi, de fapt, ființe extraterestre care au transmis cunoștințe
tehnologice și culturale omenirii.
-
Mahabharata, unul dintre marile poeme epice ale Indiei antice, conține
numeroase descrieri care au fost interpretate ca posibile referiri la
tehnologii avansate, inclusiv ceea ce ar putea fi nave spațiale sau arme de
distrugere în masă. Una dintre cele mai cunoscute referințe este cea la “Vimana”,
vehicule zburătoare folosite de zei sau eroi.
-
În Geneza 11:1-9, legat de construcția Turnului Babel, se vorbește despre cum
oamenii au încercat să construiască un turn până la cer. Dumnezeu intervine și
le încurcǎ limbile, împiedicându-i să finalizeze construcția. În unele
interpretări speculative, acest episod ar putea reflecta o intervenție a unei
civilizații superioare pentru a opri oamenii să atingă o anumită formă de
putere sau cunoaștere interzisǎ.
-“Fiii
lui Dumnezeu” din capitolul “Geneza 6:1-4” care s-au împerecheat cu „fiicele
oamenilor” și au născut uriași sau „nefilimi”. Acești uriași sunt adesea
interpretați de susținătorii teoriei extraterestre ca fiind urmașii unor ființe
din afara Pământului care au interacționat cu omenirea. „Atunci când oamenii au
început să se înmulțească pe pământ și li s-au născut fiice, fiii lui Dumnezeu
au văzut că fiicele oamenilor erau frumoase și și-au ales neveste dintre ele.
(...) În acele zile erau uriași pe pământ și chiar și după aceea, când fiii lui
Dumnezeu s-au împreunat cu fiicele oamenilor și le-au născut copii.” Acest
pasaj este văzut ca o posibilă referință la interacțiunea dintre oameni și
ființe superioare din afara Pământului. Această descriere a unor ființe din
ceruri care coboară pentru a interacționa cu oamenii este una dintre cele mai
frecvent citate de susținătorii teoriei.
Deși
aceste teorii sunt speculative și nu sunt susținute de dovezi științifice
irefutabile, ele rămân populare în anumite cercuri și continuă să fascineze
publicul mai ales datorită conexiunilor lor cu misterele nerezolvate ale
antichității.Pentru cercetǎtori și credincioși, aceste teorii prezintă mai
multe probleme fundamentale:
1.
Lipsa unor dovezi concrete – Nu există nicio dovadă științifică solidă care să
ateste intervenția extraterestră în construirea monumentelor antice.
2.
Subestimarea capacităților umane – O problemă majoră a acestor teorii este că
ele subestimează adesea inteligența și creativitatea oamenilor antici. În loc
să recunoaștem că civilizațiile vechi au dezvoltat soluții inovatoare pentru
provocările pe care le-au întâmpinat, atribuim realizările lor unor forțe
exterioare.
3.
Interpretari exagerate – Multe dintre "dovezile" invocate, cum ar fi
obiectele misterioase sau simbolurile mitologice, sunt adesea interpretate
greșit sau scoase din context. De exemplu, miturile despre "zei" nu
trebuie neapărat să fie luate literal; ele pot fi expresii simbolice ale unor
fenomene naturale sau ale dorinței umane de a înțelege necunoscutul.
Majoritatea
religiilor contemporane au narațiuni proprii despre crearea lumii, bazate pe
intervenția unei divinități. În creștinism, islam și iudaism, Dumnezeu este
creatorul universului și al omenirii, iar originea și destinul nostru este
indisolubil legat de voința divină. Teoriile extraterestre vin în contradicție
cu aceste precepte, sugerând că avansul civilizației nu s-ar datora
intervenției divine, ci unui ajutor venit din partea unor ființe mult mai
evoluate, venite din spațiu. Pentru mulți credincioși, interpretarea că îngerii
din textele sacre ar fi de fapt ființe extraterestre, poate părea o
desacralizare a textelor religioase. Identificarea trimișilor cerești drept
extratereștri, reduce aspectul supranatural și divin al acestor cǎrti sfinte,
transformându-le într-o narațiune științifico-fantastică.
Teoriile
despre colonizarea Pământului de către alte civilizații, sunt, pânǎ în acest
moment, doar simple speculații, dar care au un impact profund asupra felului în
care oamenii înțeleg religia, spiritualitatea și locul lor în
univers. Aceste teorii creează o tensiune între credințele tradiționale și
noile interpretări ale originilor umanității, oferind alternative care fie
resping, fie reinterpretază elementele fundamentale ale religiilor. Deși
fascinante pentru unii, aceste teorii pot provoca confuzie și erodare a
valorilor spirituale și morale care au ghidat umanitatea timp de milenii. Dacă
viața umană este văzută ca fiind rezultatul unor intervenții extraterestre,
această sacralitate poate fi subminată, făcându-i pe oameni să se simtă pionii
unui experiment cosmic. Căutarea unui nou sens spiritual pentru dezvoltarea
civilizației umane, poate conduce la dezvoltarea unor noi sisteme de credință,
care îmbină religia cu idei stiintifico-fantastice și oferă alternative
riscante la religiile tradiționale. Şi dacǎ ar apǎrea, în mod subit, un OZN în
parcul din centrul orașului, asta nu ne rǎspunde la întrebarea fundamental care
conferǎ religiei o dozǎ consistentǎ de stabilitate ca reper moral și
cosmologic: Pe ei cine i-a fǎcut? De altfel, referindu-se la aceste
teorii, în anul 2014, Papa Francisc a spus în cadrul unei slujbe ținute
în Cetatea Sfântului Scaun, că Sfinția Sa i-ar boteza chiar și
pe extratereștri. Șeful Bisericii Catolice a mai adǎugat că îi vede pe
extratereştri ca pe nişte omuleţi verzi, cu urechi mari şi a susţinut că orice
fiinţă creată de Dumnezeu trebuie să fie botezată.