Cele două principii de bază ale comunicării politice într-o campanie electorală sunt unitatea mesajului şi crearea unui profil identitar recognoscibil pentru toţi candidaţii aceluiaşi partid. Liderii trebuie, deci, să popularizeze acelaşi mesaj - cu adaptări şi exemplificări locale, să practice, pe cât posibil, un mod de prezentare şi un comportament comun, în toate judeţele. Mesajul particularizează aşadar mesajul general al partidului, adaptându-l specificului local şi personalităţii dumneavoastră. Cu acest mesaj reprezentaţi, în comunitatea dumneavoastră, în confruntarea cu celelalte partide. Cum veţi alcătui un mesaj cât mai convingător? De reţinut: Persoane diferite sunt motivate şi convinse să facă acelaşi lucru din motive foarte diferite. Prin urmare, adaptaţi mesajul – ca expresie şi argumentaţie - la publicul pe care vreţi să-l convingeţi ! Acesta poate fi: un grup, mai multe grupuri reunite, ansamblul alegătorilor. Pentru a alcătui un mesaj convingător, trebuie să cunoaşteţi foarte bine agenda publică - cu alte cuvinte, problemele care-i preocupă pe cei din comunitatea dumneavoastră. Fiecare comunitate are problemele ei specifice, iar în lupta electorală, a fi informat este condiţia esenţială a succesului. Faceţi un inventar al problemelor din zona dumneavoastră, pe care le-aţi aflat din aceste surse şi/sau din altele. Selectaţi-le pe cele de interes general, cum ar fi: introducerea apei sau a canalizării într-o anumită zonă; construirea sau repararea unui drum care ar aduce mari beneficii comunei sau zonei; asistenţă sanitară funcţională; accesul la şcoală; facilităţi sportive pentru o anumită zonă; siguranţa cetăţeanului (de soluţionat pe plan local) etc. Încercaţi o analiză a lor, pe baza următoarelor întrebări: Care este istoria acestei probleme? Care este situaţia actuală?
Capitolul I Comunicarea îşi găseşte maxima expresie în discurs. Secretul unui discurs reuşit constă în pregătirea, exersarea, analizarea şi din nou exersarea acestuia. De aceea am ales să vorbesc despre discurs ca o modalitate separată de transmitere a mesajului. Discursul trebuie să aibă în intenţie atingerea unei serii de obiective prin intermediul unor modalităţi specifice de abordare. Ca atare, înainte de a începe un discurs, trebuie să vă gândiţi la auditoriu, la mesajele pe care încercaţi să le transmiteţi acestuia şi la cât va fi de receptiv. Ce obiectiv urmăriţi – să-l informaţi, să-l convingeţi, să-l inspiraţi sau să-l distraţi? Fiecare tip de obiectiv implică abordarea unor modalităţi diferite de a construcţie şi de expresie. Un discurs este un proces extrem de complex care presupune nu numai o etapă de pregătire anterioară, ci şi o serie de reguli pe parcursul desfăşurării sale. Pregătirea iniţială presupune: Cunoaşterea audienţei: din cine este formată, ce preocupări