Treceți la conținutul principal

Politica in era razboiului virtual

Pentru prima dată în istoria României, în alegerile parlamentare și prezidențiale din 2004 se poate vorbi de o campanie electorală desfăşurată şi pe internet. Și atunci și acum, "războiul virtual” este încă departe de a fi unul de amploarea celui desfășurat pe canalele mass-media clasice, însă încetul cu încetul o parte consistentă a comunicarii politice s-a mutat pe internet . Alegerile de acum 4 ani, atât cele locale, cât şi cele generale şi prezidenţiale, au implicat într-o manieră mai profesionistă decât în trecut internetul cu toate canalele sale de comunicare și publicitate on-line. Este vorba în principal despre serviciile furnizate de internet (web, e-mail, news, chat, blog, rețele sociale, etc.), la care se adaugă în premieră mesajele SMS vehiculate de telefonia mobilă. Importanţa acordata e-campaniei din 2004 avea în vedere și faptul că, în condiţiile subordonării politice a unei importante părţi a presei scrise şi a televiziunilor, internetul putea suplini cu succes o parte deloc de neglijat a transmiterii mesajelor către electorat. Explicaţiile acestei creşteri sunt simple şi se referă la aspecte cantitative şi calitative. În primul rând este vorba despre dezvoltarea firească a internetului în Romania şi penetrarea sa în tot mai multe instituţii, companii şi locuinţe. Accesul la internet este nu doar mai larg, dar şi de o mai bună calitate şi mult mai ieftin. În al doilea rând se poate remarca creşterea calitativă a resurselor informaţionale româneşti furnizate prin internet. Există numeroase portaluri, forumuri specializate, publicaţii, majoritatea ziarelor au ediţii electronice iar indexarea mai bună a făcut motoarele de căutare mai eficiente. Ar mai fi un aspect de remarcat. Există un număr relativ mare de români din afara graniţelor ţării pentru care calea cea mai simplă de a se informa în privinţa evoluţiilor politice din România o reprezintă internetul. Rolul lor a fost mai important decât ar sugera ponderea din totalul utilizatorilor, deoarece este vorba mai cu seamă de persoane foarte instruite, cu abilităţi foarte bune de utilizare a internetului şi cu experienţa unor sisteme democratice occidentale. Deşi neglijată de echipele de campanie, o perioadă, propaganda prin internet constituie astazi o componentă firească a oricarei strategii electorale. Este cât se poate de limpede că această formă de comunicare urmează să fie exploatată din ce în ce mai profesionist în campaniile viitoare.

Postări populare de pe acest blog

Despre conștiința civică

Într-o lume în care valorile şi reperele morale sunt în declin , implicarea socială și conștiința civică sunt deziderate esențiale pentru buna funcționare a unei societăți democratice. În teorie, cetățenii ar trebui să fie actorii principali în viața politică și socială, să participe activ la deciziile care le afectează comunitatea şi să își exercite drepturile și obligațiile fundamentale într-un mod responsabil. Totuși, realitatea este mult mai complexă și contradictorie. Societatea noastră este marcată de un individualism ascendent, încurajat de valorile consumerismului și ale succesului personal, mai ales acela legat de ptoiectarea propriei imaginii pe reţelele sociale. În acest context, noțiunile de bine comun, solidaritate și responsabilitate civică sunt adesea lăsate în umbră. Individualismul exacerbat nu doar că subminează reperele morale și politice, dar creează și o cultură a competiției și auto-suficienței, unde empatia și implicarea în comunitate devin inevitabil marginale. ...

La început, Dumnezeu a făcut cerurile și pământul...

Într-o epocǎ în care știința și religia nu mai sunt inamicii de altǎdatǎ, teoria conform căreia o civilizație extraterestrǎ, sau mai multe, ar fi venit pe Terra în trecutul îndepă rtat , a construit edificii megalitice, piramide, aşezǎri grandioase, a uns Regi, şi a lasat în urmǎ o serie întreagǎ de artefacte inexplicabile, este unul dintre cele mai fascinante și controversate subiecte de discuție din zilele noastre. Deși popularizate excesiv de numeroși autori, mai ales in mediul online, aceste teorii încǎ nu se bazează pe dovezi arheologice sau științifice solide, dar pot avea o influențǎ asupra modului în care este perceputǎ istoria civilizației umane. Ideea că Pământul ar fi fost vizitat sau chiar colonizat de civilizații extraterestre nu este nouă. Ea își are rădăcinile în secolului XX, fiind promovată de Zecharia Sitchin care a scris numeroase cărți în care propunea o explicatie a originii umane ce implica astronauții antici. Sitchin a atribuit formarea culturii sumeriene Anunnak...

Despre amprenta digitală

  Într-o lume din ce în ce mai digitalizată, prezența noastră în mediul online devine de voie, de nevoie, omniprezentă. Fie că vorbim de rețele sociale, site-uri de cumpărături, aplicații de servicii sau platforme educaționale, fiecare acțiune pe care o întreprindem în mediul online lasă o amprentă digitală. Aceste urme digitale conduc la o cantitate imensă de informații care pot dezvălui multe despre comportamentul nostru, preferințele personale și în final, chiar despre personalitatea noastră. Amprenta digitală personală, reprezintă totalitatea informațiilor colectate în sistemele informatice, prin intermediul activităților noastre pe internet. Aceste date includ cel puțin două categorii de informații: amprenta digitală activă și cea pasivă. Amprenta activă se referă la informațiile pe care utilizatorii le oferă în mod conștient, așa cum sunt postările pe rețelele sociale, recenziile, comentariile sau fotografiile încărcate. Amprenta pasivă în schimb, constă în informațiile colec...