Mâine, Biroul Politic Central, alege dintre membrii săi sau nu, Directorul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale. Nu mă pot abține să nu fac cîteva considerații despre calitațile pe care trebuie să le aibă și capcanele pe care trebuie să le ocolească liderul unui staff de campanie electorală. Chiar dacă teoretizez puțin, sunt sigur că veți putea lesne să alcătuiți portretul robot al unui bun manager. Teoreticienii managementului organizațional au în comun cîteva principii atunci cînd vorbesc despre conducere, cum ar fi: comanda unitară, apropierea conducerii de execuție, promovarea spiritului de echipă, concordanța dintre subiectul, obiectul și scopul conducerii, ca să amintesc doar de o parte a lor. Iar cele mai importante funcțiuni sunt: prevederea, planificarea, comanda, conducerea și controlul. Cel desemnat, trebuie deci să poată asigura toate aceste cerințe. Știu mulți colegi cu experintă managerială, inclusiv în managementul electoral, capabili să pună în practică toate aceste principii. Sper doar, ca pe două dintre ele, să le văd duse la extrem: “spiritul liberal” de echipă și apropierea conducerii de structurile locale.
Capitolul I Comunicarea îşi găseşte maxima expresie în discurs. Secretul unui discurs reuşit constă în pregătirea, exersarea, analizarea şi din nou exersarea acestuia. De aceea am ales să vorbesc despre discurs ca o modalitate separată de transmitere a mesajului. Discursul trebuie să aibă în intenţie atingerea unei serii de obiective prin intermediul unor modalităţi specifice de abordare. Ca atare, înainte de a începe un discurs, trebuie să vă gândiţi la auditoriu, la mesajele pe care încercaţi să le transmiteţi acestuia şi la cât va fi de receptiv. Ce obiectiv urmăriţi – să-l informaţi, să-l convingeţi, să-l inspiraţi sau să-l distraţi? Fiecare tip de obiectiv implică abordarea unor modalităţi diferite de a construcţie şi de expresie. Un discurs este un proces extrem de complex care presupune nu numai o etapă de pregătire anterioară, ci şi o serie de reguli pe parcursul desfăşurării sale. Pregătirea iniţială presupune: Cunoaşterea audienţei: din cine este formată, ce preocupări